خارش
خب یه مطلب علمی بگذاریم 😐✌️
مریض میاد میگه خانوم دکتر خارش دارم
شما نباید برداری همینطوری داروی ضد خارش بنویسی مثل آنتی هیستامین باید شرح حال بگیری ببینی خارشش در تمام بدنش هست یا ناحیه خاصی هست از کی خارشش شروع شده حاد هست (زیر ۶ هفته ) یا مزمن هست ( بالای ۶ هفته )؟ ببینی بیماری زمینه ای چی داره ؟دارو چی مصرف میکنه؟ آیا سابقه حساسیت داره تو اطرافیان کسی مثل ایشون خارش گرفته یا نه؟ اخیرا مسافرتی نداشته؟ تب ٫کاهش وزن ٫ تعریق شبانه نداره؟ بعد نگاه کنی ببینی تو ظاهر پوست اش تغییراتی وجود داره البته باید توجه کنی که این تغییرات در اثر خاراندن زیاد به وجود نیامده باشه از این طریق بفهمی مشکل پوستی داره یا نه تشخیص های افتراقی خارش بدن که خیلی زیاده از یه خشکی پوست و حساسیت ساده بگیر تا سرطان خون !!!! که تشخیص های افتراقی اش رو به ترتیب میگم
1.مشکلات پوستی همانند خشکی پوست بیشتر در افراد سالمند و در اندام های تحتانی رخ میده / درماتیت / کهیر / گال / گزش حشره / واکنش پوستی دارویی / قارچ / لیکن پلان / پسوریازیس / سرطان پوستی ( cutaneous T cell lymphoma)/ تظاهرات اولیه زونا / خارش در بارداری
2. مشکلات سیستمیک که کل سیستم بدن درگیره و تظاهرات پوستی ندارن مثل پرکاری تیروئید به خصوص در گریوز و در درجات کمتر کم کاری تیروئید که در اثر خشکی پوست خارش میده / دیابت که به خاطر نوروپاتی یا قارچ خارش موضعی میده / مشکلات کبدی مثل هپاتیت ، سیروز کبدی ، کلانژیت ، استاز صفراوی و... / افزایش اوره خون در نارسایی کلیه و افراد دیالیزی / سرطان خون مثل لنفوم هوچکین و غیر هوچکین ، پلی سیتمی ورا ( که خارش بعد استحمام میده )/ کم خونی فقر آهن / مالتیپل میلوما / ایدز / بیماری روماتولوژیک مثل درماتومیوزیت ، اسکلرودرمی و شوگرن
3. علل دارویی که لیست بلند بالایی داره
4. بیماری های اعصاب مثل ام اس و تظاهرات ثانویه عصبی زونا (post herpetic neuralgia )، نوروپاتی که موضعی میشه خارشش
5. روانپزشکی مثل افسردگی و تاثیر روان بر جسم و یا توهم راه رفتن حشره و جک و جونور روی بدن که احساس خارش در فردی که مخدر مثل کوکائین و آمفتامین مصرف میکنه
خب اگه مشکلات پوستی رو رد کردیم میریم سراغ علل دیگه با درخواست آزمایش خون و آزمایشات کلیوی و کبدی و تیروئید و یه گرافی ساده قفسه سینه تا علت زمینه ای رو پیدا کنیم و درمانش کنیم در کنار اینا از داروهای ضد خارش هم میتونیم استفاده کنیم



من دختر متولد ۷۵ اهل شمال غرب کشور بعد از هفت سال تحصیل در رشته پزشکی اکنون وارد مرحله جدی و جدیدی از زندگیم شدم که مدت ها منتظرش بودم و دوست دارم تجربیات و خاطراتم رو در این زمینه در اختیار پزشکان آینده و شنوندگانم قرار دهم که هم موجب ارتقا من شود و هم با ارایه دید کلی از شرایط آینده کاری به پزشکان آینده کمک کند