خب همین دو روز پیش یه مراجعه کننده داشتم خانم سی ساله با شکایت اینکه موهای صورتش زیاده و واقعا هم صورتش جوری بود که انگار ریش پروفسوری اش رو چند روز پیش زده ( چون پسر نیستم نمی دونم چند روز طول میکشه 😁 ) که افسردگی هم داشت در واقع این خانم هیرسوتیسم داشت و براش درمان شروع شد تا ببینیم نتیجه چی میشه برای اینکه بیشتر راجب این اختلال بدونید ادامه مطلب رو بخوانید
اول اینکه هیرسوتیسم با پرمویی (هایپرتریکوزیس) تفاوت داره و تفاوت اش هم اینکه هیرسوتیسم یه جورایی پرمویی با الگوی مردانه هست که در زنان رخ میده با افزایش هورمون های جنسی ارتباط داره و نواحی خاصی رو شامل میشه مثل پشت لب و چانه و روی سینه و شکم و می تونه خیلی برای بیمار آزار دهنده باشه و بار روانی ایجاد کنه براش در درجه اول که بیمار با این شکایت مراجعه میکنه باید بر اساس سیستم ferriman Gallwey بفهمیم شدت بیماری اش چقدره که اگه متوسط و شدید( امتیاز بالای ۱۵) باشه بهتره قبل شروع دارو بررسی بشه ولی اگه خفیف باشه میشه همینجوری دارو شروع کرد (امتیاز حداقل ۸ ) شایع ترین علت اش هم تنبلی تخمدان هست یه سری علل دارویی هم داره که باید اول اونارو رد کنیم
خب درچه صورت برای هیرسوتیسم بررسی های بیشتری نیاز داریم ؟
۱. شدت بیماری متوسط تا شدید باشه
۲. خیلی سریع ایجاد بشه و پیشرفت کنه
۳.علائم تنبلی تخمدان داشته باشیم ( چاقی مرکزی ، اختلالات قاعدگی و...)
۴. پوست در بعضی نواحی بدن حالت تیره و مخملی پیدا کنه (آکانتوزیس نیگریکانس )
۵.و یه مورد دیگه که نمیگم و به درد هم نمیخوره 😅
بعد چه بررسی هایی میکنیم ؟
یه سونو بخواهیم برای تایید تشخیص pco یا سرطان تخمدان که احتمال سرطان تخمدان خیلی کمه
یه سری آزمایش های هورمونی مثل تیروئید و هورمون شیردهی و هورمون های جنسی مردانه و ... هست که چون مخاطب مون صرفا پزشک ها نیستن ساده توضیح میدم وگرنه دقیق بخوای پنج تا آزمایش هست.
بعد این آزمایش ها و سونو اگه علت زمینه ای دیگه ای نبود در نهایت بازم درمان امون همون درمان نوع خفیف امون هست با داروهای ضد بارداری خوراکی در درجه اول حداقل به مدت شش ماه و اگه در این شش ماه به این دارو ها جواب نداد یه داروی دیگه که باعث کاهش سطح هورمون های جنسی میشه اضافه میکنیم مثل فیناستراید یا اسپیرونولاکتون
این دارو ها هم خودشون عوارض دارند حتی این ضد بارداری ها و تصمیم اینکه برای بیمار شروع بشه با پزشک هست و پایش عوارض دارو ها هم با پزشک هست
و در آخر هم درمان با لیزر و درمان های موضعی در کوتاه مدت پاسخ دهی اش خوبه ولی باید همراه با درمان خوراکی باشه که از رشد مجدد موها جلوگیری بشه
باز اگه سوالی هست در خدمتم خلاصه توضیح دادم که خسته کننده نباشه و مفهوم باشه براتون در ادامه عکس امتیاز بندی رو میگذارم که خیلی راحته محاسبه اش از هر یک از 9 ردیف یه امتیاز بردارید( یه تصویر رو انتخاب کنید ) و در آخر جمع بزنید ☺️ امتیاز صفر رو هم در هر ردیف در نظر داشته باشید یعنی من زیر چونه ام مو ندارم پس امتیازم از اون قسمت صفر هست
حالا اگه یه هیرسوتیسم خفیف داشتید لازم نیست حتما درمان دارویی شروع بشه این بستگی به احساس خودتون نسبت به بدن خودتون داره
