امروز بیمار داشتم یه خانم میانسال ۴۴ ساله مراجعه با خونریزی نامنظم براش سونو و آزمایشات درخواست کرده بودم آزمایش رو نرفته بود جواب سونوگرافی رو آورده بود که نرمال بود و قبلا براش داروی هورمونی تجویز کرده بودم ولی بازم شرایطش همون بود و الان میخواستم داروش رو تغییر بدم ولی چون سن اش بالا بود از عوارض دارو میترسیدم که باعث افزایش ریسکه لخته میشد در بدن و چند تا هم بیماری زمینه ای داشت خانومه ، برای همین یه لحظه گوشیم رو درآوردم که موارد منع مصرف مطلق دارو رو چک کنم تا هیچ مورد اش از قلم نیفته و برای بیمار هم اتفاق بدی رخ نده بعدش که بیمار پاشو از در بیرون گذاشت صداش بلند شد که دکتر از رو گوشی نگاه کرد برام دارو نوشت آبرو برام نگذاشت یعنی در درمانگاه 😁 خب اگه اعتماد نداری به من نیا پیش من ، من که دو ساله اینجام و بیست باری هم ویزیت ات کردم اگه اعتماد داری که حالا یه چیزی رو چک کردم دچار قصور پزشکی که نشدم این ادا ها چیه

پ.ن: آقای بهزاد در کامنت ات که لینک وبلاگت رو ثبت کردی ارور میده باز نمیشه اگر مایل به این هستید که در لیست وبلاگ دوستان من برای تبادل نظرات قرار بگیرید دوباره آدرس وبلاگ اتون رو کامنت کنید

چقدر ذهنم درگیر شده دوباره ...

این ماه دیگه ماه آخری هست که در این روستا هستم شبکه دوباره داره سنگ اندازی می‌کنه که با من دیرتر تسویه کنه و منو بیشتر نگه داره ولی من قراردادم رو لغو کردم و نهایت تا آخر این ماه مقاومت کنند از آن طرف هم موافقت معاونت استان رو گرفتم برای انتقالی ام اونم بعد شش هفت ماه ممارست ...

همزمان با قضیه انتقالم متوجه شدم احتمال بالایی وجود داره که بتونم اردیبهشت 1405امتحان تخصص شرکت کنم برای همین باید تمام توانم رو در این یکسال و خورده ای بگذارم برای درس خواندن ولی برای اینکه دوره محرومیت از ادامه تحصیل ام هم تموم شه مجبورم همزمان کار کنم و علاقه دارم اورژانس کار کنم ولی احتمالا باعث بشه کمتر بتونم درس بخونم ولی اگه برم دوباره بهداشت کار کنم عملا انتقالم فایده چندانی نداشته چون باز از خونه دورم هر چند مسافت اش نسبت به قبل نصف شده ولی اگر اورژانس باشم نصف ماه رو می تونم خونه باشم

از اون طرف برای اینکه تمام تمرکز ام روی قبولی در رشته خوب تخصصی باشه باید بحث ازدواج رو هم تا یه سال بگذارم کنار ...

همه این چیزا ذهنم رو درگیر کرده ولی اینو می‌دونم که دیگه نباید در این روستا کار کنم نمی‌گم جای بدی بود خیلی هم خوب بود تعداد مریض هام کم بود همه با من مهربان بودند امکانات اش خوب بود فقط محیط ایزوله بود و دسترسی اش کم بود دو ساله دارم در روستا زندگی میکنم تنها و بدون اینکه بتونم برم بیرون بگردم با دو و نیم روز مرخصی در ماه ... در مدتی که خانم دکتر دندانپزشک امون اینجا بود خیلی میرفتم پیشش و با هم بهمون خوش می‌گذشت اونم یه ماهی میشه انتقال گرفته رفته منم دیگه به نظرم وقتشه که برم

بیماری ناخن 3

امروز می‌خوام در مورد یه تغییر رنگ خاص ناخن صحبت کنم که احتمالا در اطرافیان اتون مشاهده کردید

ملانونیشیا یا melanonychia در واقع ایجاد نوار قهوه ای - سیاه رنگ روی ناخن هست که به علت فعال شدن یا تکثیر ملانوسیت ها اتفاق میوفته ، ملانوسیت ها در واقع سلول های تولید کننده رنگدانه ملانین در پوست و مو و چشم ما هستند

ملانونیشیا علل مختلفی داره که علت هارو به دو دسته تقسیم می کنم عللی که باعث فعال شدن ملانوسیت ها میشه مثل حاملگی و بیماری هایی مربوط به غده فوق کلیه و یه سری از داروها به خصوص داروهای شیمی درمانی و عللی که مربوط به تکثیر ملانوسیت ها هست مثل خال و ملانوم (سرطان پوست ) ، عفونت های ناخن و ضربه مکرر به ناخن هم می‌تواند شرایط مشابه ای ایجاد کند

پس اهمیت این موضوع در همین تشخیص سرطان پوستی (ملانوم) هست که احتمالش یک تا سه درصد هست ولی اهمیت خیلی بالایی داره

یه سری راهکار وجود داره برای اینکه بفهمیم چقدر احتمال بدخیمی داریم : ABCDEF

۱. اگر سن فرد مبتلا بین ۵۰ تا ۷۰ سال باشه Age

۲. اگر حاشیه نوار نامنظم و محو باشه و عرض نوار امون هم بالای سه میلی متر باشه Border

۳. اگر در مدت کوتاهی تغییر شکل و اندازه داشته باشه Change

۴. اگر تعداد انگشت های درگیر محدود باشه ( در ۲/۳ موارد بدخیمی یک ناخن درگیره ) و اگر انگشت شصت درگیر باشه (وقتی اکثر ناخن های انگشتان درگیر هست احتمالا در زمینه بیماری دیگه ای هست مثل بیماری غده فوق کلیه ) Digit

۵. اگر چین ابتدای ناخن هم درگیر بشه Extension

۶. اگر سابقه خانوادگی ملانوم داشته باشیم Family history

در این شرایط احتمال بدخیمی وجود داره و باید برای تشخیص قطعی به پزشک متخصص پوست مراجعه بشه

تا یادم نرفته اگر تخریب صفحه ناخن رو داشته باشیم بازم احتمال بدخیمی بالا میره

ممکنه خونریزی زیر صفحه ناخن هم با ملانونیشیا اشتباه گرفته بشه

پ.ن: تصویر اول ملانوم هست و درگیری چین ابتدای ناخن را نشان می دهد / تصویر دوم ملانوم هست که تخریب صفحه ناخن را نشان می دهد / تصویر سوم خال هست

پ.ن۲: محیط کاریم قراره عوض بشه تا ماه آینده قراره برم یه شهر دیگه و احتمالا اورژانس کار کنم