صدامو از دست دادم

هر دم از این باغ بری می رسد ... خب از امروز ظهر بعد از اینکه از کار برگشتم به دنبال درد گلو و سرفه های خشن دیگه کامل صدا ندارم و دچار آفونی شدم وقتی سوار تاکسی شدم فهمیدم حتی نمی تونم رمز کارتم رو بگم نمی تونم بگم کجا می‌خوام برم ! با این وجود یه سری خرید داشتم با این وضعیت و همه ی فروشنده ها بهم میگفتند صدات گرفته انشالله خوب شی در حد زمزمه می تونم حرف بزنم بلند تر نمی تونم و افراد بیشتر باید لب خونی کنند که چی دارم میگم تا حالا تجربه این وضعیت رو نداشتم امشب بابام زنگ زده بود مونده بودم چه جوری باهاش حرف بزنم وقتی صدات کامل گرفته دیگه نمی تونی والدین ات رو مجاب کنی که حالت خوبه احتمالا دچار لارنژیت یا التهاب حنجره به دنبال عفونت ویروسی شدم مهم ترین پایه درمانش هم استراحت دادن به حنجره هست یعنی حرف نزنم که به واسطه شغلم نمیشه مگه برم فردا پس فردا رو استعلاجی بگیرم و خوردن مایعات گرم زیاد و بخور سرد یه سری درمان های دارویی مثل ساشه روتارین یا قرص مکیدنی التادین و در نهایت درمان تزریقی دگزامتازون ( فقط در موارد شدید و نیاز سریع به برگشت صدا) پس کلا روزه رو هم احتمالا نگیرم فردا حداقل ... نمی دونم چقدر طول بکشه این لارنژیت لعنتی اصلا معلوم نیست خودش باید خوب شه ممکنه یک هفته بیشتر هم طول بکشه

روز دوم : امروز رفتم استعلاجی دو روزه گرفتم دارو هارو هم گرفتم تزریق عضلانی هم داشتم رفتم بیمارستان بخور سرد هم گرفتم روزه ام رو هم مجبورا شکستم نشاسته گل هم گرفتم یکی از همکاران گفت خوبه حل کنی تو آب گرم برای گرفتگی صدا امتحان میکنیم ببینیم نتیجه اش چطور میشه

روز سوم : امروز صبح با نشاسته گل اومدم فرنی درست کردم بدون شیر و گرم میل کردم در واقع اومدم دو لیوان آب سرد رو با چهار قاشق غذا خوری نشاسته گل قاطی کردم و بعد روی حرارت گذاشتم تا قوام بیاد بهش عسل و گلاب هم اضافه کردم( عکسش رو در ادامه میگذارم ) نتیجه فراتر از تصورم بود در واقعا مکانیسم اش تقریبا مثل روتارین هست که حالت لزج طور داره و مخاطات ناحیه گلو رو پوشش میده درد و سوزش گلو کمتر میشه و صدام هم گرفتگی اش خیلی بهتر شده می تونم حرف بزنم ! در این دو روز راحت چهار پنج بطری بزرگ آب معدنی مصرف کردم مصرف مایعات فراوان برای رقیق کردن ترشحات و خلط خیلی خوبه مخصوصا اگه گرم باشه هم تسکین دهنده درد گلو هست . ساشه روتارین که قبلا محبوبیت بیشتری داشت پیشم احساس میکنم کیفیت اش افت کرده و مثل قبل نیست( روتارین خوبی که داره اینکه با آب گرم درست میشه و می تونی بهش عسل هم اضافه کنی) اینبار قرص مکیدنی التادین تاثیر گذار تر بود از فردا میرم سر کار و روزه میگیرم دوباره فردا و پس فردا شیفتم خدا چهارشنبه سوری رو به خیر بگذرونه سالم برم برگردم

پ.ن: مطالبی که گفتم تقریبا یه دید کلی میده از لارنژیت علایم و درمان و سیر خود محدود شونده اش البته در غالب یه بیمار که درمان های مختلف رو امتحان می‌کنه در صفحه بعدی پزشک وار همین لارنژیت رو خلاصه میگم

ادامه نوشته

نشانه ی ملکه Anne  و شرایط محل کار جدید

گاهی پشت نام گذاری اصطلاحات پزشکی و بیماری های مختلف و درمان هایی که براشون کشف شده داستان های جالبی وجود داره اسم یه نشانه بیماری می‌تونه از نقاشی پرتره یک ملکه دانمارکی گرفته شده باشه

علامت hertoghe (هرتوگه) یا علامت Queen's Anne (ملکه آنه ) نوعی ریزش ابرو با الگوی خاص است به صورت نازک شدن یا از دست دادن یک سوم بیرونی ابرو که نشانه کلاسیک کم کاری تیروئید یا درماتیت آتوپیک ( نوعی اگزما) هست این علامت از نام متخصص داخلی بلژیکی یوجین لودویک کریستین هرتوگه که اولین پیشگام در تحقیقات عملکرد تیروئید بود، نامگذاری شده یه اسم دیگه این علامت هم علامت ملکه آنه هست که برمیگرده به نقاشی پرتره این ملکه دانمارکی که در اون حالت ابرو هاشون چنین بوده انگار یک سوم خارجی اش ریخته نقاشی پرتره شون رو هم براتون میگذارم در ادامه

پ.ن: حیف که راجب تاریخ پزشکی کمتر اطلاعات کسب کردیم

پ.ن: راجب محل کار جدیدم هم بگم همین مدت کوتاهی که رفتم اونجا همش بلاتکلیفی و درگیری های اداری بود من میخواستم اورژانس کار کنم ولی معاونت استان قبول نکرد گفت اورژانس این شهر ،محروم نیست تو باید بهداشت اش کار کنی بعد تصمیم بر این شد بهداشت شهری روستایی شماره یک کار کنم که اونم داخل شهره ولی پانسیون اونم چنگی به دل نمی‌زند مثل خوابگاه دخترانه هست چند تا سوئیت هست که چهار پنج تا دختر توش زندگی میکنند آشپزخونه هم مشترکه امکانات پانسیون هم ضعیف بود قول داده شد که تجهیز میشه ولی تجهیز نشد از اون ور گفتند بهتره به خاطر اینکه میخوای درس بخونی بری یه مرکز که در شهر زیر بیست هزار نفره( مثل یه روستای بزرگ و مجهز میمونه نه از شهر شهره نه از روستا روستا) اونم داخل شهر نیست اطراف شهره ، بعد پانسیون اش هم کاملا مستقله و تازه ساخته ، گفتم باشه بعد فرداش اومدند گفتند که نه تو همون برو شهری یک ،خانوم دکتر اونجا، که تازه قرار داد میخواد ببنده دوباره، نمی خواد بیاد شهری یک ( جالبه این نکته رو از اول میدونستیم و چیز تازه ای نبود ) خلاصه از اینکه هر روز به ساز اینا برقصم خسته شدم و از امکانات ضعیف پانسیون خسته شده بودم با بغض بحث کردم که من راضی نیستم اصلا دیگه شهری یک باشم شما اینجارو در ذهن من خراب کردید بعد حرفتون رو عوض کردید ولی هیچ فایده نداشت این حرفا ، دلم برای مرکز قبلی ام تنگ میشه گرچه دور بود ولی امکانات اش خوب بود مثل اینجا احساس غربت نمی کردم همزبون های خودم بودند زبونشون رو متوجه می‌شدم نه مثل اینجا حالا خوبه با رئیس شبکه نسبت فامیلی داریم و وضعمون اینه ...

پرتره ملکه Anne دانمارک

ریزش مو

به درخواست یکی از دوستان اومدم ریزش مو رو خیلی جمع و جور و خلاصه و ساده که در عین حال مفید و جامع باشه توضیح دادم واقعا مطالبش زیاد بود

پوست سر ما انسان ها ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار فولیکول مو داره که در حالت طبیعی نود درصد موهای ما در فاز رشد یا آناژن ، یک درصد در فاز پسرفت یا کاتاژن و ده درصد در فاز ریزش یا تلوژن هستند در ریزش مویی که به طور طبیعی وجود داره انتهای مویی که ریزش پیدا کرده حالت چماقی داره یعنی نشون میده مو از ساقه نشکسته بلکه از ریشه جدا شده و میزان طبیعی ریزش مو در روز حدود پنجاه تا صد تار مو هست و برای اینکه بدونیم واقعا ریزش مو غیر طبیعی وجود داره یه تست هم داریم که راحته و در این تست یه دسته چهل پنجاه تایی از موها رو از قسمت نزدیک به ریشه می کشیم اگه بیشتر از ۶ تار مو جدا بشه تست امون نشون دهنده ی ریزش موی غیر طبیعی هست به شرط اینکه تازه موهارو شونه نکرده باشیم و حموم نرفته باشیم ( ریزش مو موقع حموم رفتن بیشتر میشه ) بعد این مقدمه ای که گفتم بریم سراغ بیماری های ریزش مو

ریزش مو ممکنه به دلیل اختلال در چرخه مو(همون سه فاز)، شرایط التهابی که به فولیکول های مو آسیب می رسونه یا ناهنجاری های ارثی یا اکتسابی در ساقه مو رخ بده و موجب شکنندگی ساقه موها بشه . وجه تمایز اصلی برای اشکال مختلف ریزش مو، تمایز بین ریزش مو برگشت ناپذیر همراه با زخم شدگی و آسیب دائمی فولیکول مو ، ریزش مو برگشت پذیر بدون جای زخم و اختلالات ساختاری مو است. ریزش مویی که منجر به آسیب دائمی فولیکول مو میشه در بیماری هایی مثل لیکن پلان و لوپوس دیده میشه عفونت قارچی و رادیوتراپی و جای زخم جراحی هم می‌تونه همچین حالتی ایجاد کنه در این حالت ما یه قسمت سفت بدون فولیکول مو داریم که ممکنه همراه با التهاب و قرمزی و سوزش, خارش و درد باشه این بیماران باید حتما به متخصص پوست مراجعه کنند

ریزش مو برگشت پذیر و بدون زخم شدگی ممکن است به عنوان یک پیامد مستقیم درگیری پوست سر با بیماری های التهابی حاد یا مزمن پوست رخ دهد. به عنوان مثال، پسوریازیس، درماتیت آتوپیک، درماتیت سبورئیک و درماتیت تماسی ممکن است منجر به ریزش موی کانونی یا منتشر شود علل دیگه هم داره که در ادامه میگم

💠 آلوپسی* آره آتا یا ریزش موی سکه ای که در واقع یه بیماری خود ایمنی مزمن هست و معمولا در زیر ۴۰ سال اتفاق میوفته و می‌تونه جاهای دیگه ی بدن رو هم درگیر ریزش مو کنه مثل ابرو و مژه ها و درمانش به صورت تزریق موضعی کورتون هست

💠 تریکوتیلومانیا در زمینه وسواس و بیماری روانی اتفاق میوفته که فرد موهای سر خودش رو به صورت مکرر می‌کنه و در نهایت به ناحیه خالی از مو با موهای شکسته شده ایجاد میشه و معمولا در بچه ها و دختران نوجوان و جوان دیده میشه

💠تلوژن افلوویوم در واقع پایان زودرس آناژن و طولانی شدن فاز تلوژن مو هست که در اثر استرس و بیماری های حاد تب دار مثل کرونا یا بعد جراحی و زایمان و سقط و موقع شیر دهی اتفاق میوفته در اثر خونریزی و کاهش وزن سریع و سو تغذیه و کمبود ویتامین ها و مواد معدنی مثل روی و آهن و ویتامین دی می‌تونه رخ بده و برخی داروها مثل پروپرانولول و داروهای اعصاب و ضد تشنج ها هم می‌توانند همچین حالتی ایجاد کنند در فاز حاد حدود سه تا شش ماه طول می‌کشه و خوب میشه ولی اگر بیشتر طول بکشه رفته به فاز مزمن و باید از نظر علل هورمونی و متابولیک مثل بیماری های تیروئید بررسی صورت بگیره

💠 آناژن افلوویوم قطع حاد فاز آناژن هست در عرض دو هفته معمولا به علت شیمی درمانی اتفاق میوفته

💠 آلوپسی کششی به علت محکم بستن و کشیدن موها موقع بافت مو یا دم اسبی بستن مو رخ میده

💠 آلوپسی آندروژنیک هم همون ریزش مو با الگوی مردانه یا زنانه هست که در اثر هورمون جنسی هست و مطابق با الگوی ریزش موها ضعیف و نازک می شوند و به مرور از بین می روند و درمانش ماینوکسیدیل موضعی و داروهای خوراکی ضد هورمون جنسی مثل فیناستراید و اسپیرونولاکتون (ارجح) و سیپروترون استات هست که عوارض خودشون رو دارند

ناهنجاری های ساقه مو یا ارثی هست که جایی در این بحث نداره و نوع ارثی باعث موهای مثل سیم ظرفشویی و پیچ خورده یا موهای کوتاه و شکننده میشه نوع اکتسابی هم در اثر حرارت بیش از حد به مو و برس کشیدن زیاد مو و اعمال شیمیایی روی ساقه مو ها هست

📍 ماینوکسیدیل در دو تا هشت هفته ابتدایی درمان ریزش مو رو تشدید می‌کنه چون موهای تلوژن میریزند تا زودتر وارد فاز آناژن بشیم و درمان هم باید حداقل یکسال ادامه پیدا کنه چون اگر قطع بشه موهایی که با ماینوکسیدیل رشد کردند می‌ریزه و مو به حالت اولیه برمیگرده و مصرف ماینوکسیدیل می تونه باعث پر مویی صورت خانم ها بشه ولی بعد چهار ماه از قطع مصرف این عارضه برطرف میشه

📍 مصرف ویتامین های بپانتین و بیوتین اگه کمبود اش در بدن نباشه که معمولا نیست تاثیری بر درمان ریزش مو نداره

📍مصرف بیش از حد ویتامین A ریزش مو میده

🔆آهان یادم رفت بگم اگه درمان دارویی برای ریزش مو شروع کردیم و جواب به درمان خوب نبود در قدم بعدی میریم سراغ درمان های تهاجمی تر مثل prp و هیرفیلر و اونم نشد در نهایت کاشت مو

🖊️ برای این مطلب زحمت زیادی کشیدم سوالی داشتید حتما بپرسید و تجربیات خودتون رو هم با من در رابطه با ریزش مو و درمان های ریزش مو به اشتراک بگذارید

📝 *آلوپسی یعنی کچلی

ریزش مو آندروژنیک با الگوی مردانه

ریزش مو آندروژنیک با الگوی زنانه