اندر احوالات روستا

بعد عاشورا تاسوعا با بابام برگشتم روستای محل کارم ، همون روز کارشناس بهداشت خانواده روستامون که قبلا مامای مرکزمون هم بود بعد شش سالی که اینجا زندگی و کار میکرد انتقال گرفته بود شهر خودش و برای خداحافظی اومده بود ایشون شوهرش هم قبلا اینجا به عنوان کارشناس آزمایشگاه کار میکرد و حدود هفت هشت ماه پیش استخدامش نکردن و رفت شهر خودش کار کنه تا وقتی زن و بچه شش ماهش برگردن پیش خودش بالاخره بعد هفت ماه جدایی از زن و بچه اش تونست انتقال خانوم اش رو حل کنه

من خیلی ناراحت بودم چون تدارک مراسم خداحافظی ندیده بودیم و کادو هم نگرفته بودیم براش به خاطر همین بابام یه شب دیگه پیشم موند تا منو ببره شهر ، براشون کادو بخرم چون فردای اون روز قرار بود کامیون بیاد برای اسباب کشی شون ، یه پا سماوری خریدم از طرف تمام همکاران مرکز و برای بهورزمون هم که بازنشسته شده بود یه میوه خوری قشنگ گرفتم ( قراره هزینه اش رو تقسیم کنیم ) و امروز صبح با سرایدار و بهورز مرکزمون که ساکن روستا هستند موقعی که وسایل خونه رو داشتن بار کامیون میزدند رفتیم کادو رو بهشون دادیم و ازشون خداحافظی کردیم شوهرش می‌گفت که شهر خودشون کافی شاپ باز کرده خودشم قراره بره بیمارستان کار کنه به عنوان ماما ...

بعد اش هم بابام راهی شد رفت منم رفتم یه کم پانسیون رو تمیز کنم که یه تیم دندانپزشکی برای اردوی جهادی اومدند مرکز رایگان دندون های روستایی هارو ترمیم کنند دندان پزشکشون اهل سقز بود و دستیار هاش اهل اصفهان بودند من پانسیون رو مرتب کردم براشون شربت بادرنجبویه درست کردم و خربزه قاچ کردم و بعد از ظهر که برق ها رفت دعوت اشون کردم پانسیون ام و ازشون پذیرایی کردم بعد دیدند برق ها نیومد گذاشتند رفتند

پ.ن : به من می‌گفتند چه جوری اینجا حوصله ات سر نمیره ؟ خیلی تعجب می‌کردند که چه جوری تنها می مونم اینجا ... بهم گفتند که وسایل دندانپزشکی اینجا خیلی ناقصه بهتره پول جمع کنید از اهالی روستا بخرید چون کار زیادی نمیشه کرد

پ.ن: بیچاره اهالی اینجا از شانس اشون یه روز هم که دندانپزشک داشت رایگان دندون هاشون رو درست میکرد برق رفت و کارشون نصفه موند

پ.ن: عکس از طبیعت باغی در روستا موقع اردیبهشت ماه امسال

ویتامین سی

خب در ادامه مباحث مربوط به ویتامین ها ، می خواهم در مورد ویتامین c حرف بزنم که اغلب ما حداقل یکبار هم که شده موقع سرماخوردگی برامون تجویز شده .

ویتامین c از دسته ویتامین های محلول در آب هست که خطر مسمومیت اشون کمه و همانند ویتامین A و ویتامین E ، آنتی اکسیدان می باشد که این خاصیت اش باعث شد که در خصوص اثرات این ویتامین روی پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماریهای قلبی و عروقی تحقیق بشه ولی نتایج تحقیقات نشون میده که تاثیر معنا داری در این خصوص نداشته و کلا توصیه نمیشه که برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی و سرطان استفاده بشه

ویتامین c در عملکرد آنزیم ها و مس و آهن هم نقش داره به خاطر همین میگن اگه قرص آهن رو با ویتامین سی بخوری جذب اش بیشتر میشه

منابع غذایی که ویتامین c دارند شامل مرکبات ، فلفل ، گوجه فرنگی ، سیب زمینی ، کلم ، گل کلم ، کلم بروکلی ، اسفناج ، توت فرنگی و... می باشد

شیر مادر سرشار از ویتامین سی هست و به خاطر همین نوزادانی و شیرخوارانی که شیر مادر مصرف می کنند دچار کمبود ویتامین سی نمی شوند

علل کمبود ویتامین c : سو تغذیه شدید ، مصرف مواد مخدر و الکل ، جراحی معده برای درمان چاقی ، تجمع بیش از اندازه آهن در بدن در نتیجه درمان بیماری های مثل آنمی داسی شکل یا تالاسمی ، پیوند مغز استخوان

علایم کمبود ویتامین c در طی سه ماه بعد از نداشتن رژیم غذایی مناسب بروز می کند که در نوع شدید اش ، دچار بیماری اسکوروی(scurvy) می شویم که به صورت خونریزی زیر پوستی (پتشی) , کبودی آسان ، التهاب و پسرفت لثه حتی افتادن دندان ها ، درد و تورم مفاصل و اندام ها ، مشکل در بهبود زخم و کم خونی بروز می کند

همچنین کمبود ویتامین c موجب بی حالی و خستگی , بی اشتهایی افسردگی ، گزگز و مور مور شدن انگشتان ، افت فشار خون و تنگی نفس میشه

تشخیص کمبود اش بالینی هست و تست آزمایشگاهی نداره

مسمومیت با ویتامین سی موجب افزایش ریسک ابتلا به سنگ کلیه میشه و همچنین اسهال و نفخ ایجاد می‌کنه

نکته مهمی هم که وجود داره اینکه شواهد خیلی کمی وجود داره که نشون بده مصرف ویتامین c در کاهش مدت زمان ابتلا به سرماخوردگی مفیده و موجب تقویت سیستم ایمنی هم نمیشه

حرف آخر

ابتلا به کمبود ویتامین c اگه رژیم غذایی معمولی داشته باشی و از سبزیجات و میوه ها استفاده کنی خیلی نادره و اغلب در افراد فقیر که سوءتغذیه شدید دارند رخ میده و به هیچ وجه توصیه به استفاده روتین اش نمیشه و در سرماخوردگی هم جایگاهی نداره

پ.ن : ماما و یکی از بهورزهای مرکز بهداشت روستایی مون بعد از چند سال خدمت قراره برای همیشه از اینجا بروند و می خواهیم براشون تدارک مراسم ببینیم و ازشون تقدیر کنیم فقط نمی دونیم کادو چی بگیریم 🤔

انتقالی

سلام امروز بعد یه ماه سر کار نرفتن صبح قرار بود بیدار شم برم گزینش کارمو حل کنم برگردم روستای محل طرحم سه ماهه قرار داد ببندم تا تکلیف درخواست انتقالی که دادم معلوم شه که صبح ساعت هفت بهم زنگ زدن از معاونت بهداشتی که امروز کمیته نقل و انتقالات برگزار میشه منم بیخیال رفتن به گزینش شدم تا جواب کمیته نقل و انتقالات معلوم شه ساعت یازده و نیم بود که از شبکه بهداشت محل طرحم زنگ زدند که چی شد چرا نیومدی و منه ساده برگشتم گفتم امروز کمیته نقل و انتقالات برگزار میشه منتظرم جواب اون مشخص بشه اونا هم رنگ زدند معاونت ، نگذاشتند من منتقل بشم و سنگ اندازی کردند این دومین بار بود که بعد اتمام طرحم درخواست انتقالی میدادم و الان دوباره گفتن شش ماه دیگه صبر کن واقعا گند زدم به اینهمه تلاشی که داشتم برای انتقال 😑

پ.ن: بابام همش داره غر میزنه 😒 ، خب خودم می‌دونم سوتی دادم!

مکمل زینک و کمبود آن

بحث زینک این روزا خیلی داغه و خیلی تجویز میشه و از پزشک ها هم راجبش خیلی سوال میشه ولی اکثریت جامعه فقط به مضرات کمی از کمبود زینک آگاه اند امیدوارم بعد خواندن این مطلب که خلاصه جامعی هست آگاهی شما افزایش پیدا کنه و مکمل ها رو ناآگاهانه مصرف نکنید

زینک یه ماده معدنی هست در بدن ما که کمبود خفیف اش خیلی در جامعه شایع هست و نزدیک ۴۵ درصد جمعیت بزرگسالان دچار کمبود زینک هستند. فقط بیست تا چهل درصد زینک دریافتی بدن جذب میشه (از طریق روده باریک) که ده درصد همین ۲۰ تا ۴۰ درصد هم از طریق ادرار دفع میشه این درحالی هست که زینک خیلی عملکرد مهمی در بدن داره

منابع غذایی که زینک دارند شامل گوشت و مرغ در درجه اول و بعد مغزها و عدس می باشد

میزان مورد نیاز زینک برای مردان یازده میلی گرم روزانه

برای زنان هشت میلی گرم روزانه

و برای اطفال بالای ۴ سال سه میلی گرم روزانه هست

عوارض و نشانه های کمبود زینک شامل : به تاخیر افتادن بلوغ جنسی , ناتوانی جنسی ، کاهش عملکرد غدد جنسی (هایپوگنادیسم) ،کاهش اسپرم در مردان و ریزش مو و تغییر رنگ مو

کاهش اشتها , طعم بد دهان ، کوری شبانه ، ضعف سیستم ایمنی ، مشکل در ترمیم زخم ، زخم های پوستی نواحی دست و پا و اطراف سوراخ های بدن مثل مقعد و دهان

کمبود شدید زینک میتواند موجب هایپوگنادیسم و کوتولگی گردد

دلایل کمبود زینک :

سندرم سو جذب در اثر بیماری های التهابی روده ، سو تغذیه، شیردهی طولانی مدت ، بارداری ، جراحی بای پس معده برای درمان چاقی ، سیروز کبدی الکلی ، داروهایی مثل داروهای فشار خون ،. اسهال طولانی مدت، بیماران بستری در بیمارستان که تحت تغذیه وریدی هستند

نکته جالب اینکه در بیماری دیابت ما افزایش دفع زینک از ادرار رو داریم که اینو مرتبط با ضعف ایمنی در دیابتی ها میدونیم ولی خود همین مکمل زینک می‌تونه باعث افزایش قند سه ماهه(hba1c)بشه

مصرف زینک در بارداری مفیده و باعث جلوگیری از زایمان زودرس و مرگ داخل رحمی میشه و در آینده جلوی اسهال نوزاد رو هم میگیره

از موارد کاربرد زینک به خصوص در اطفال میشه به کمک به رشد کودکان ، درمان اسهال حاد و کمک به درمان پنومونی ( ذات الریه) اشاره کرد . ولی داده های کمی وجود داره که میگه زینک برای درمان سرماخوردگی مفیده اصولاً زینک رو باید قبلش بخوری که سیستم ایمنی ات قوی بشه نه صرفا موقع سرماخوردگی

تشخیص : به این صورت هست که با توجه به بالین بیمار درخواست آزمایش میشه و سطح زینک در خون سنجیده میشه درسته که طبق مطالعات دقیق نیست ولی روش قابل قبولی هست که میشه بر اساس اش درمان گذاشت.

مسمومیت با زینک : مقادیر خیلی بالایی از زینک رو بدن می‌تونه تحمل کنه در حد صد میلی گرم روزانه ولی بیشتر از اون دیگه دچار عوارض میشیم مثل عوارض گوارشی نظیر تهوع ، استفراغ ، درد شکم ، اسهال و در دوز های بالاتر از ۱۵۰ میلی گرم روزانه باعث از دست رفتن آهن و به ویژه مس از بدن میشه چون از یه طریق جذب می‌شوند و در جذب شدن این مواد معدنی با هم رقابت دارند

کمبود مس در نتیجه مسمومیت با زینک هم عوارضی مثل کم خونی و اختلال انعقادی ، ضعف عضلانی ، مشکلات عصبی نظیر گز گز دست و پا ، اختلال تعادل و اختلال شناختی و لک های بی رنگ پوستی و... ایجاد می کنه

پ.ن: ممنون میشم نظر خودتون رو درباره اینکه مطلب براتون مفید بود یا نه بیان کنید و بگید تا حالا مکمل زینک مصرف کردید و تاثیری ازش دیدید و بگید که از چند تا از این علایم کمبود زینک اطلاع داشتید و دوست دارید در آینده راجب چه موضوعی مطلب بگذارم و نهایت سعی ام رو کردم که مطلب در عین حال که کاربردی و قابل فهم باشه کامل هم باشه باز اگه سوالی یا نکته ای داشتید که اضافه کنید خوشحال میشم بدونم