با توجه به اینکه با اندازه گیری ساده فشار خون ما تشخیص فشار خون میگذاریم و فرد باید تا آخر عمرش دارو مصرف کنه این موضوع اهمیت زیادی داره

جالبه مطالبی که می‌خوام ذکر کنم در بعضی موارد حتی برای خودمم تازگی داشت

بهترین روش اندازه گیری فشار خون استفاده از دستگاه های خودکار ی هست که در طی 24 تا 48 ساعت به صورت خودکار هر 15 تا 20 دقیقه در طول روز و هر 30 تا 60 دقیقه در طول شب فشار خون رو اندازه می‌گیرند که آستانه تشخیص فشار خون بالا در این موارد پایین تره ( بیشتر مساوی ۱۳۰/۸۰ رو در این مدل اندازه گیری درمان میگذاریم )

دومین روش اندازه گیری فشار خون ، اندازه گیری فشار خون در منزل هست به شرطی که از تکنیک درست برای اندازه گیری استفاده بشه به این صورت که دو بار هنگام صبح و دو بار عصر فشار خون گرفته میشه به مدت یک هفته و بعد میانگین این فشار خون هارو در نظر میگیریم ( در این مدل بیشتر مساوی ۱۳۵/۸۵ رو درمان میگذاریم ) استفاده از فشار سنج های دیجیتالی در این مدل اندازه گیری با توجه به نحوه استفاده آسان اش توصیه میشه ولی فشار سنج های دیجیتالی که مچی هستند دقیق نیستند

خوبی این روش برای اینکه ۲۰درصد از فشار خون های بالای ما به خاطر پدیده ترس از روپوش سفیده که در مطب بالاتره فشار خون و یه فشار خون بالای کاذب داریم و ده درصد موارد هم بیمار فشار خونی مخفی داریم که تو مطب فشار خونش رو میگیریم نرماله

سومین روش اندازه گیری فشار خون در مطب هست که بازم با یه بار فشار خون بالا تشخیص نمی گذاریم باید حداقل در دو روز متفاوت و هر روزش حداقل دو بار اندازه گرفته بشه ( در این مدل اندازه گیری بیشتر مساوی ۱۴۰/۹۰ رو درمان میگذاریم )

فشار خون از کدوم دست اندازه گرفته بشه ؟ برای اولین باری که میخواهیم تشخیص بگذاریم از هر دو دست باید فشار گرفته بشه( نباید اختلاف فشار خون دو دست از یه حدی بیشتر باشه قبلا در این مورد مطلب گذاشتم وبلاگم) بعد در دفعات بعد از دستی که همیشه فشار رو یه کم بالاتر نشون میده اندازه میگیریم ( مورد بوده مراجعه کننده براش تو سیستم چهار سال قبل بیماری فشار خون ثبت شده و خودش اصرار که من بیماری فشار خون ندارم بهورز هم فشار خون اش رو گرفته میگه نرماله خانوم دکتر ۱۳۰/۸۰ منم اومدم گفتم باشه از کدوم دست فشار گرفتن میگه چپ منم میگم خب دست راستت رو بیار از اونم فشار بگیرم گرفتم دست راستش ۱۴۰/۸۰ و واقعا بیماری فشار خون داشت )

یه مورد فشار خون هم داریم بهش میگیم فشار خون شبانه (موقع خواب )که تشخیص اش فقط با دستگاه خودکار فشار خون ۲۴ ساعته هست که راجبش توضیح نمیدم ولی برای خودمم جالب بود

هر ۶ ماه دستگاه اندازه گیری فشار خون باید از نظر اینکه درست کار می‌کنه یا نه بررسی بشه ( برای من پیش اومده یه روز داشتم فشار بیمارانم رو می‌گرفتم دیدم هر فشاری رو که من میگیرم زیادی بالاست و بهورز قبلش گرفته بوده کمتر گزارش کرده سر همون شک میکنم زنگ میزنم پرستار با فشار سنج خودش بیاد فشار هارو بگیره که معلوم میشه بله دستگاه فشار سنج من خراب شده ! )

شرایط اندازه گیری فشار خون به این صورت هست که بیمار حداقل سی دقیقه قبل اندازه گیری نباید سیگار کشیده باشه یا فعالیت بدنی شدیدی داشته باشه یا چای و قهوه مصرف کرده باشه و حداقل یه پنج دقیقه هم باید بشینه استراحت کنه بعد در یک محیط آروم فشار بگیریم بازوی بیمار که برای اندازه گیری فشار خون انتخاب میکنیم باید بدون لباس باشه (اکثرا رعایت نمی کنیم و بعضی ها کلی لباس پوشیدن و در تلاش اند با بالا دادن آستین لباس بتونیم فشار خون بگیریم که با اون حجم لباس, فشاری که در اثر جمع شدن به دور بازو میاره فشار خون رو بالاتر نشون میده ) و اگه بیماری دیالیز میشه نباید از دستی که فیستول داره فشار بگیریم و بیمار که آرنج اش رو میگذاره روی میز برای اندازه گیری فشار خون باید آرنج در امتداد قلب باشه و فشار سنج باید ۲.۵ سانت بالاتر از چین آرنج بسته بشه
انتخاب فشار سنج مناسب هم مهمه از نظر طول و عرض کیسه بادشونده اش البته ما انتخابی نداریم معمولا در مراکز و بیمارستان ها همون یدونه فشار سنج اشون هم کار کنه خدارو شکر میکنیم ( فشار سنج اطفال مرکز ما هم خرابه )

نکته مهمی که بهش توجه نمیشه اینکه در ابتدا فشار سنج رو تا چه درجه ای باد کنیم ؟ من خودم همیشه تا دویست میرم مریض هم اذییت میشه ولی درستش اینه که اول نبض بیمار رو بگیریم بعد فشار سنج رو باد کنیم تا دیگه نبض رو حس نکنیم بعد هر درجه ای که تو اون لحظه فشار سنج نشون داد سی تا میگذاریم روش و این میشه حد نهایی ما برای باد کردن فشار سنج بعد باید باد فشار سنج رو خالی کنیم و دوباره فشار بگیریم نکته مهم اش اینجا هست که اهمیت این موضوع به خاطر پدیده وقفه حین شنیدن با گوشی هست یعنی ممکنه کم باد کنی کاف رو بعد تو اون وقفه بیوفتی و فشار رو کمتر گزارش کنی( یعنی اول یه صدا ضربه می‌شنوی بعد یه وقفه سکوت ممکنه باشه بعد دوباره صدا ضربه بشنوی ) نمی دونم متوجه شدید یا نه چی میگم( این وقفه هم می‌تونه به خاطر سختی عروق شریانی و بیماری های آترواسکلروتیک باشه )

بعد اولین صدایی که شنیدیم به صورت دو ضربه متوالی میشه فشار خون بالامون(سیستولیک ) و آخرین ضربه ای که میشنویم و صدا قطع میشه میشه فشار خون پایین امون( دیاستولیک ) و سرعت باز کردن و خالی کردن باد فشار سنج در حدود ۲تا ۳ درجه (میلی متر جیوه ) در هر ثانیه هست

نکته جالب دیگه این هست که آخر سر که صدا قطع میشه یه ذره قبلش خیلی ضعیف میشه صدا تو بعضی افراد این نقاط خفه شدن صدا و خیلی ضعیف شدن صدا از هم دور اند مثلا تو نارسایی دریچه آئورت قلب این خفه شدن صدا رو اصلا نداریم فقط صدا خیلی ضعیف میشه

من همیشه فشار خون و نبض رو با هم میگیرم که خیلی کمک کننده هست برای ارزیابی فشار خون ، یه بار که داشتم فشار خون بیمار رو می‌گرفتم دیدم نبض اش زیر دستم خیلی نامنظم هست یدونه میزد دو تا نمیزد 😅 هیچی بعدش فرستادم بیمار رو بره نوار قلب بگیره که معلوم شد بله آریتمی داره و قلبش نامنظم میزنه شما هم به این نکته توجه کنید

اگه فشار خون رو اندازه گرفتید بالا بود خواستید دوباره فشار خون رو بگیرید باید یه دو دقیقه صبر کنید

در افرادی که سن بالای ۶۰ سال دارند یه کم آستانه تشخیص فشار خون رو بالاتر در نظر بگیرید و در کنترل کردن فشار خون اشون هم سختگیر نباشین

پ.ن : باز سوالی نکته ای بود کامنت کنید ☺️

پ.ن: ببینید یه اندازه گیری فشار خون اینهمه نکته داره و یه زمان یک الی دو دقیقه ای نیاز داره بعد بیماران انتظار دارند زمان ویزیت اشون پنج دقیقه هم طول نکشه ( البته برای ویزیت بقیه بیماران این انتظار رو دارند ) در بیمارستان ها هم یه قسمت هست به اسم تریاژ که بیماران اورژانس رو سطح بندی میکنه باید علایم حیاتی اتون قبل ویزیت پزشک اورژانس اونجا گرفته بشه

پ.ن: خیلی از این مسائل رعایت نمیشه من خودم دروغ چرا یه وقت ها به خاطر اینکه سرم شلوغ بوده و خسته شدم از دو دست فشار نگرفتم یا از روی لباس فشار گرفتم یا فشار سنج رو پایین تر بستم این ها همه به خاطر فشار کاری هست وگرنه پزشکان و کادر درمان اصول کلی نحوه اندازه گیری فشار خون رو میدانند